¡Benvido en Galicia!

Hola!

Gisteravond ben ik terug gekomen uit het heerlijke frisse Galicië. Het was er de eerste nacht (vrijdag op zaterdag) bijna koud! Ik heb zelfs met sokken aan moeten slapen… We sliepen bij vrienden van de moeder van Isa, Marina en Serafin, in het dorpje San Clodio. Ook de moeder van Isa uit Malaga was er. Het huis was prachtig, een oude bodega. Er lag een hele grote tuin omheen en in tegenstelling tot Madrid was het landschap prachtig groen.

Zaterdag zijn we met z’n allen naar een klooster gegaan. Marina en Serafin bij Isa in de auto en de rest in de huurauto van José. Isa ging voorop. Twee uur hebben we rondgereden over kronkelige weggetjes. Links, rechts, links, links, nog steeds geen klooster… Ondertussen was er een misselijke Isabel achterin en om eerlijk te zijn kon ik ook geen haarspeldbocht meer zien. Gelukkig dook daar ineens het klooster op. Na een tijdje naar de bruiloft te hebben gekeken die daar aan de gang was reden we door naar het restaurant waar ze gereserveerd hadden. Dit keer gelukkig met tom-tom en over de normale autoweg. We hebben heerlijk gegeten. Later hebben we nog over een rivier gevaren, maar helaas was het een overdekte boot waardoor het super warm was. Ook was er niet heel veel te zien...

Zondag zijn we alleen met de familie op stap geweest, naar een ander klooster. Hier zijn hebben we een rondleiding gehad van een monnik. Het klooster was erg mooi en gemaakt in verschillende stijlen. Het was extra mooi gemaakt omdat vroeger niet alleen de monniken er woonden maar ook de koninklijke familie van de provincie. De ene helft was dus een klooster en de andere helft een kasteel.

Rond 15.00 uur hadden we in een restaurant afgesproken met de anderen om daar te lunchen. Specialiteit van de chef: overheerlijke pulpo, inktvis! Het was echt heerlijk, maar dat was alleen nog maar een voorgerecht. In de 3 dagen dat ik in Galicië ben geweest is me al opgevallen dat ze enorm veel eten. Als je ergens eten besteld, ook al is het een heel fancy restaurant, geven ze je meer eten dan op je bord past. Je bord puilt bijna uit. Geen enkele keer heb ik het allemaal op kunnen eten, wat wel jammer was want het was erg lekker…

Maandag gingen we rond het middaguur terug richting Santiago de Compostella. Vanuit daar vlogen we ’s avonds om 22.35 uur terug naar Madrid. Maar eerst nog even Santiago bezoeken! Ik vond dit de mooiste stad waar we zijn geweest afgelopen weekend. De gebouwen met hun oude uitstraling, de mensen die je er rond ziet lopen… Ik kreeg helemaal zin om ook de camino te gaan lopen! Helaas stond de kathedraal in de steigers, maar in 2021 is hij weer helemaal mooi schoon. Dus, Santiago, tot 2021!

Nog een opvallend iets wat ik deze 'minivakantie' heb opgemerkt bij de Spanjaarden (en dan vooral mijn gastmoeder Isa) : ze houden enorm veel van selfies maken! En dan heel monotoon "cheese" zeggen